Scoutkonfa Sjöröd

Om scoutkonfirmationslägret på Sjöröd

Konfaläger på Sjöröd, i den fantastiska naturen på Österlen, innebär såklart väldigt mycket aktiviteter utomhus på olika sätt. Friluftsliv och Frälsarkransen är de röda trådarna som vi följer i allt vi gör.

Vi vill ge dig som konfirmand hjälp att upptäcka dig själv, din tro och dina möjligheter. Här får du utmaningar som du inte varit med om tidigare, och samtidigt tillräckligt med tid och plats för lugn och ro och eftertanke, och samtalen om allt mellan just himmel och jord.

Vi är inte bara på Sjöröd under lägret, utan kommer också att tillbringa en del tid på vandringshajk, på och i vatten på olika sätt, på hjul, i städer och byar och i märkliga byggnader.

Mycket av det vi gör på lägret, görs patrullvis. Patrullen är en grupp på 6-8 konfirmander, där alla får synas och vara delaktiga. I patrullerna lär man sig att samarbeta, att leda sig själv och andra och visa hänsyn.

För oss är det viktigt att konfirmationsundervisning inte blir separata lektionspass, utan istället alltid är en del av all verksamhet under lägerveckorna. Scoutings learning-by-doing använder vi även här.

Vi kommer att prova på gudstjänster av olika slag, i olika lokaler och givetvis i Guds fria natur. Ceremonier är viktigt, här finns det välkända tillsammans med det som du själv får bestämma.

Under konfaläger får du vänner för livet och minnen för livet.